Doordat we in Nederland een prima openbare wegennet hebben vergeleken met andere landen in Europa komt deze vorm van schade gelukkig niet al teveel voor.

Dat wil echter niet zeggen dat het helemaal niet voorkomt, ongelukken die gebeuren als gevolg van slecht onderhouden wegen. In Nederland zijn diverse partijen verantwoordelijk voor de staat en het onderhoud van onze wegen. Dit zijn het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap.

Er is hier dan ook sprake van risicoaansprakelijkheid dat wil zeggen dat er een vorm van aansprakelijkheid is door de rol of hoedanigheid, zoals in dit geval de wegbeheerder. Deze is aansprakelijk voor de geleden schade van de ander zonder dat er sprake is van schuld.

Afhankelijk van waar de weg gelegen is, is één van deze wegbeheerders verantwoordelijk én, hierdoor mogelijk aansprakelijk. Dit is zelfs vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek in artikel 6:174 die de wegbeheerder de plicht geeft om te zorgen dat de wegen in goede staat verkeren en dat zij de veiligheid van personen/zaken niet in gevaar brengen. De wegen mogen dus geen (gevaarlijke) gebreken vertonen.

Om tot een aansprakelijkheid te komen moet er voldaan zijn aan enkele criteria:

  • de weg moet openbaar zijn (voor alle leden van de samenleving toegankelijk of bestemd zijn)
  • de weg moet een opstal zijn (een door de mens op de grond geplaatst object)
  • er is sprake van een gebrek en daarbij moet het gebrek zorgen voor een gevaarzetting

Er is sprake van een gebrek als de weg niet voldoet aan de daarvoor gestelde eisen. De eisen van een weg zijn afhankelijk van de bestemming en het gebruik daarvan. Zo kunt u dus stellen dat een snelweg aan hogere eisen moet voldoen dan een afgelegen landweg.

De eisen zijn gericht op de voorkoming van gevaar voor personen/zaken.

Door een slecht onderhouden weg kan er gevaar ontstaan voor de gebruikers van de weg. 

Om te bepalen of er inderdaad sprake is van een gebrek moet de rechter de aard, de functie, het gebruik en de toestand van de weg beoordelen. De hamvraag hierin is hoe groot de kans was dat er ook daadwerkelijk sprake was van gevaar op de weg.